Die nb-Serie

Wo alles Begann

Unsere Studenteninitiative entstand im Jahr 2002, als mehrere Freunde beschlossen, gemeinsam einen Rennwagen zu bauen und damit an der FSAEBack then only the combustion category was introduced, so the choice was clear.. 

Hier begann unsere berühmte nb-Serie. „nb" steht für Nasenbär - die Gründer benannten sie, zu Ehren ihres verstorbenen Freundes und Lebensgefährten Tobias Anton „Nasenbär“. Er starb bei einem Flugzeugabsturz am 15. 05. 2004.

”Tobi Hang Loose- wir werden jeden km mit dir teilen.” 

Mehr über unsere nb-Serie!

Die Idee des TUfast Racing Teams entstand, als einige TUM-Studierende etwas über die FSAE lasen. Damals gab es an der TUM kaum studentische Initiativen und diejenigen die es gab, hatten nicht die gleiche Dynamik wie die Formula Student, weil es keine Wettbewerbe für sie gab. Nach der Präsentation der Idee, ein Auto für die Formula Student zu bauen, fanden einige Professoren das Vorhaben faszinierend und unterstützten die Studenten bei der Umsetzung.

Ende 2002 wurde dann das TUfast Racing Team gegründet. Der nb04 war unser erstes Auto mit Verbrennungsmotor. Ein Jahr später präsentierte das Team eine 89 kg leichtere Version davon, den nb05, welcher die Gewichtsersparnis schon damals durch den massiven Einsatz von Teilen aus Kohlefasern erreichte.

The TUfast Racing Team then started the project at the end of 2002. First point of order was looking at the feasibility of the project. After a rough start with money lent from family and friends they achieved to complete the first TUfast competitor: the nb04. In the consecutive year the team presented a 89 kg lighter and improved version of it, the nb05. This was achieved by reaching out to carbon fibre technology. With many more improvements throughout the years, the nb06 won the TÜV SÜD award for the ”best quality Engineered Car”. Two years later the nb08 team already drove with our first ever self-developed and manufactured CFK-Rims. Coming to 2011, where parallel to the nb-series our eb-series was established. From then on, we started getting on the map of Formula Student reaching top 3 positions in both categories, combustion and electric. During the following years the development of  an aerodynamic package became more relevant. Hence, the nb012 had the first undertray with canals and a diffuser. A complete package was first featured at the nb013, with the undertray in place, a front and rear wing. After further improvements on the aerodynamics and the overall car concept the nb014 won a very solid first place at the competition in Hungary that year. Due to further development on the aerodynamics the nb016 was able to stay ahead of the competition and take first place in FS Germany. With the nb017 the combustion series came to an end in Michigan in 2018. The nb017 team shared the workshop with the eb and db team with that being the first and only TUfast season building three cars simultaneously.